Wednesday, July 25, 2007

وأحتكم الأمر..وهأتجوز


من فترة طويلة ، انتهزت جلسة صفا بيني وبين طهقانة ، وقعدنا نتناقش في شوية أمور ، وتطرقنا إلى مسألة جواز المسيار والجواز العرفي والجواز فريند ، والتعدد ، وبعد فترة تمهيد ليست بالقصيرة دخلت في الموضوع مباشرة:

أنا : أنت طبعا عارفة أن الشرع بيسمح للراجل بالتعدد ودي لحكمة من عند الله سبحانه ، لمحاربة العنوسة وتشرد اليتامى والمنكسرين واشياء كتيرة
طهقانة : طبعا ، وماحدش يقدر يعترض على تشريع ربنا .
: أكيد ، وزي ما الشرع بيبيح لك اني بعد ما اموت لك الحق تتجوزي واحد تاني، مع اني كنفس بشرية مش قادر أستوعب الفكرة دي أو أقبلها ، انما ..ضروري أطوع اهوائي الشخصية لشرع الله واقبل الفكرة واسلم بها .
:
قصدك أيه ؟؟
: يعني انا عارف انها مش سهلة عليك اني اتجوز تاني...بسبب الغيرة الفطرية عند المراة، بس لازم تقبلي بشرع الله .....يعني ...بصراحة .... أنا عايز اتجوز .
: بقا اللف والدوران دا كلوا علشان تقولي انك عايز تتجوز...طيب ما كنت تقول كدا من الأول..انا في ديك الساعة لما تطلب مني انك تتجوز ..


: هـــا ه !!!!

شوف بقا . انا ماعنديش اي مانع ، هو في حد يقدر يعارض في شرع ربنا ، طالما انك هاتقدر تعدل بيننا ..زي ما ربنا بيقول يبقا ليه لأ.

: طهقانة ..اسمحي لي اعتذرلك ، انا ما كنتش عارف انك قلبك كبير قوي كدا ، ومخك كمان كبير .وانت عارفة طبعا أن مش شرط يعني الزواج من تانية أن يكون هناك عيب في الاولانية ... بالعكس.. انت الاصل ، وعلى العين والراس.... وربنا يقدرني واعدل بينكم.

· انا عارفة انك قدها وقدود يا عمري ... وجوازك هايكون على ايدي انا ..انا اللي هأختار لك ...
· نعاااام ؟ قصدي يعني ...تختاري لي دا ايه .... !! ما تتعبيش نفسك ..أنا هأعرف أختار لنفسي .لازمته ايه ادوخك معايا
· لا يمكن .. مش انت عايز تتجوز علشان تطبق حكمة ربنا في التعدد ..يبقا ماحدش هايجوزك غيري... على الاقل علشان أشاركك الثواب
......................................................

وبعد ردح من الزمن عادت طهقانة وفتحت الموضوع من جديد ...


: طوطو يا حبيبي..انا عندي ليك مفاجأة حلوة... انا خلاص أخترت لك عروسة ..إنما أيه...! بنت منكسرة وغلبانة ، وتتحط على الجرح يبرد.... ومن قرايبنا... اللي في البلد ... الصعيد .. أبوها مات وسابها لوحدها... ودي أنسب واحدة علشان تحارب بيها العنوسة والتشرد الأطفالي. ..ايه رأيك في هنية ...
: هنية مين ....! بنت عم عبد القادر الله يرحمه .! (المفاجأة ألجمت لساني)
: هي بعينها... يعني البنت في بالك اهيه !! أخ منك أنت أخ ، والمفأجأة بقا أنها جاية بكرة من البلد ...
انا عزمتها عندنا كام يوم علشان تتعرفوا على بعض عن قرب ، ونفاتحها في الموضوع .

· ومالك مستعجلة على ايه ... !
· خير البر عاجله...

................................

:إزيك يا هنية ... البقاء لله ، في وفاة الوالد.
: الله يسلمك يا طهجان بيه ، مانجلكمش في حاجة وحشة ، جدر ومكتوب يا بيه ، ابويا عبد الجادر كان زينة الرجال ، ما عيتخيرش عنيك واصل .

: شوفي يا هنية ، انت زي أختي وأنا مش هألاقي أحسن منك لجوزي..علشان أجوزهولك واطمن عليك معاه وعليه معاكي
: كلام أيه دا اللي عاتجوليه يا إست هانم ! أنا ماجدرش أتجوز جوزك، يا سنة سوخة يا ولاد ..وانت بنفسك اللي عاتجولي إكده يا إست طهجانة !!!


: اسمعي اللي بأقولك عليه يا بنتي..دا شرع ربنا..!
: جادر على كل شيء....حدانا في البلد كانوا بيجولو لي إني موسعدة ورزجي واسع ، وعلى كلن في الاخير. .الجرار جراركم .
:جلت إيه يا طهـ...قصدي ..قلت أيه يا طهقان !؟
:أنا أجدر أجول....حاجة بعد كلمتك يا روحي....خلاص الخيرة فيما اختاره الله .
طهقانة: الفرح الخميس الجاي..
هنية: لووووووولي

............................................


جهزت طهقانة العشاء بالكامل، وعملت العصير ، وقدمته لنا وأخلت لنا الجو ،

فيها الخير والله ..بنت حلال...(ناس طيبين قوووووي) ماكنتش عارف ان عقلها كبير للدرجة دي...
وبدأت مرحلة جديدة من حياتي..... تبدأ مباشرة بعد العشاء الفخم ، والعصير الطازج، وبعض الجمل الترحيبية الروتينية ، وبعض المقدمات التي لابد منها ،

* باقولك ايه يا هنية ،
* جول يا سيد الرجالة ، انا ملك إيديك ..!
* عايزك كده ترفعي التكليف وتاخدي راحتك على الاخر. .. ! انت هنا ست البيت .

وأطفأت النور
.....................

أشعلت النور
: الله.... هو اللي بنعمله في الناس هايطلع علينا والا ايه ؟؟؟؟
الواحد الظاهر أعصابه تعبانة شوية من السهر والفرح والدوشة


هنية: معلهش يا وِلد عمي .. تلاجيك تجلت في العشا ، استهدى بالله وكل شئ هاينصلح حاله.


:خلاص يا هنية ... الظاهر مافيش فايدة (عملتها طهقانة بالعشا المفخخ بتاعها ، والله أعلم حطت فيه أيه)


......................

يأتيني صوت طهقانة من خارج الغرفة ..

يا حبيبي...العبرة في الصلابة ...!

وزي ما ربيتك انت واخواتك ، لازم تبقى صلب على موقفك ، وتستمر ، طالما اتخذت قرار لازم تصمد وتصمم عليه ،
هانتكلم في الموضوع دا بعدين ، روح دلوقت صحي أبوك أحسن زودها النهاردة في النوم ، وهايتأخر على الشغل .
والا خليك ..هأصحيه أنا..

قوووم يا طهقان...
: صباح الخير يا حياتي...
خير اللهم اجعله خير.....تصدقي يا طهقانة أني حلمت اني بأتجوز... !
* نعم يأخوووويا ...... نهارك مش فايت ، تتـ إيه ...تتجوز.....تتجوز عليا ... يا نهارك الاسود يا طهقاااانة

Posted by طهقان :: 12:24 PM :: 64 Comments:

Post a Comment

---------------------------------------