Tuesday, April 24, 2007

ليلة حمرا



لسه حاطط سماعة التليفون من شوية مع طهقانة في البيت ، الستات دول عليهم حركات غريبة.. حاجة تطهق

انا : ألو طهطه يا حياتي...إزيك...وحشتيني... !
طهقانة : اهلا يا روحي... لحقت اوحشك ما انت كنت معايا من ساعتين وفطرتك ونزلتك على الشغل
أنا : طب بأقول لك ايه روحي.. استعدي الليلة... عايزينها ليلة حمرا الليلادي بعون الله.
طهقانة :
أختشي يا راجل .. دا انت في الشغل .
أنا :
شغل مش شغل .. الليلة يعني الليلة .
طهقانة : طيب ما تستني لاخرة الاسبوع علشان تكون صابح اجازة.
انا : لا.. مش ممكن وبعدين الحاجات دي مش بأيدي .دي بتبقا لقط ، وهي صادفت الليلة ..مش بأيدي. وبعدين بكرة إجازة عيد تحرير سينا. وخلينا نسترجع ايام العبور والفتوحات .
طهقانة : على كل حال انا تحت امرك يا عيوني ..انا في ديك الساعة .
أنا :
وانا جاي هأجيب معايا لوازم السهرة ، وهنرفع الراس بإذن الله
حاولي انت تنيمي العيال بدري ، مش عايز دوشة وحاجة تشغلني .وجهزي عشا حلو بقا وقعدة
سلطاني وانا هاجيب شوية مكسرات وعصاير معايا.
طهقانة :
تيجي بالسلامة وهاتلاقيني جهزالك .
أنا :
وعلى فكرة هأجيب معايا اربعة زملاتي ، ها يشاركوني السهرة.
طهقانة :
أيه ؟ أربعة ...!!نهارك اسود انت شارب حاجة على الصبح؟
أنا : وهي اول مرة يعني ، ما انت متعودة على كده ، والليلة دي عايزك تجهزي كل حاجة علشان تبسطي الضيوف.
طهقانة :
لااا.. انت اتجننت ، .
أنا : وألا علشان المرة دي أربعة ، يا حبيبتي ..انا عارف انك قدها وقدود .وبتستحملي وهاتشرفيني وترفعي راسي.
طهقانة : لا.انت زودتها قوي وهاترجع البيت مش هتلاقيني.. وكلامك يبقا مع اهلي .

أنا : شوفي..دول صحابي الانتيم ، وان مكانوش ينبسطوا في بيتي هايبنسطوا فين ؟.

طهقانة : انا طهقت .
أنا : انتي عارفة لو انا وصحابي ماستريحناش عندك ..في ألف مكان بره ممكن ومش هايكلف كتير ، المسالة مش
واقفة عليك انت يعني .
طهقانة : قفلت السكة.

مش عارف الست دي جرا لها ايه ... كل لما اجيب لها سيرة ان صحابي هايجوا يتفرجوا معايا على الماتش تقلب المود بتاعها علشان تهرب من تجهيز العشا .. والليلة مش أي ليلة...


...

الليلة ليلة الاهلي وبرشلونة
طب احكموا انتم بيننا

Posted by طهقان :: 10:01 AM :: 91 Comments:

Post a Comment

---------------------------------------

Tuesday, April 17, 2007

عفاريت الست

سامحوني على التأخير ، لاني كنت في حالة نفسية ممتازة ، والواضح ان المتزوج مننا مابيعرفش يكتب إلا لما حد!!!! ينكد عليه ... وبما أني هاكتب النهاردة يبقى لازم تتوقعوا الموود شكله أيه ، وتدعوا معايا على اللي كان السبب . منك لله ياللي في بالي.

زمان كان في فيلم اسمه لعبة الست وكان فيه .. حلويات اسمها براغيت الست ، وبصراحة انا ماشفتش في اي ست إلا العفاريت ، وستنا طهقانة عفاريتها لما تطلع ...بتطلع على الغلابة... (لا انا مش غلبان- انا مسكين يا روحي) والغلابة هنا اقصد بيهم الشغالات.. تلات شغالات في اقل من سنة يا مفترية ،

لان الست لما عفاريتها بتطلع ... بتطلع معاها عين اللي جابو البنت المسكينة، وبيطلع معاها شعر البنت اللي بيتنتف كل يوم ، وبيطلع معاها أيوب البواب علشان يقول لنا ان الجيران بتشتكي من الصوت العالي .


عفاريت الست ، بتصحيني كل يوم من النوم على صوت كنشيرتو سوبرانو أصلي و دويتو بينها وبين الخدامة ، والحق يقال البنت مش شبه بوسي سمير ، لكنها مقبولة .... وصوتها في الاوبرالي مش قد كده ، بس برضه الجيران بيسمعوها ، كما انها عمرها ما فكرت تقولي شوف نفسك وبراحتك ، ولا عمرها تجرأت و طالبت اننا نحط النقط على الحروف ...قبل ما نطلع سوا عالرووف .

- i am Sorry Mam ..Help me Sir

- انت فاكرة السير هايقدر يحوشك من ايديا يا بنت الرفضي

- SOS

-شوفي مين هيعبرك دا انا هاكسر نافوخك يا ...تووت ، هاتستهبلي عليا يا بنت..توووت

- Please Madam ,,mercy

-ماحدش هايرحمك مني .. وديتي الشبشب الجديد بتاع البت فين يا بنت الدايخة

- I dont know. Believe me Mam

أنا- يا حبيبتي.. الشبشب واقع تحت في العربية يا طوطو ، وقع منها لما نامت واحنا راجعين بالليل متأخر.. مش كنت سألتيني بدل ما تنتفي ريش الغلبانة دي.

-خلاص. جل منلا يسهو، يالا يا بت روحي جهزي البيريكفاست لسيدك .

منطق طهقانة ان دا صنف نمرود ولازم يشوف العين الحمرا، مش كدا وبس ..دا لازم كمان نخلي عينيه الاتنين حمرا وزرقاء إذا لزم الامر،

ويا اخويا كل يوم من دا ، ان ماكنش الشبشب ، يبقا ليه ماطلعتش الزبالة بره، او نسيت الغسيل على الحبل، او او او ... المهم ..تجر شكلها بأي شكل ، وتعمل تدريب للسانها الحاد علشان ما يبردش ،

كما انه افضل طريقة لتطبيق المثل القائل " اضرب المربوط يخاف السايب " وطبعا معروف مين هو السايب .!!!

Posted by طهقان :: 8:10 AM :: 34 Comments:

Post a Comment

---------------------------------------