Wednesday, May 9, 2007

حلاق بغداد

من كام يوم نزلت رحت للحلاق.. عقبال اولادكم جميعا، وانا أتعودت على الاسطى ميمي..حلاق الصفوة والمتعلم بره ، الحاصل على شهادات في فن التزيين تخصص قفا، هو في الاصل أسمه مرزوق ضبو ، بس بعد ما دخل عالم الحلاقة وكمان الحلاقة الكلاسيك ..سمى نفسه ميمي ، بيعجبني في الراجل –مجازا- دا انه واسع الافق ، ومثقف ، وبيسليني لما اكون مسلم له راسي بالحكايات اللي بيقعد يألفها ، او يرويها عن بطولاته .
فوجئت المرة الاخيرة بيفتح معي موضوعات جديدة غير كل مرة
ميمي :
إلا أنت يا باشمهندس ليك في التكنولوجيا والانترنت والبتاع دا.. ؟
طهقان : ايوة يا ميمي ...يعني شوية ..!
ميمي :
طيب حضرتك سمعت عن البروجرز .. المدونون بالعربي يعني .. دي اخر تقليعة في عالم النت ، اه ..ما كلنا لا مواخذة بنتعلم من بعض، واللي مش عارف مش عيب التاني يعرفه ، وانا هأفهم حضرتك
طهقان :
قول ...فهمني ..عرفني
ميمي :
ما انا جاي لك في الكلام .. دا يا سيدي نظام كدا ممكن كل واحد يعمل لنفسه موقع ويقعد يكتب فيه براحته
طهقان : حلو
ميمي :
هتلاقي ناس جادة وناس مهيسة ، وناس عايزة تتجوز، وناس عايز تخس ، وناس عايزة تتخن ، واللي بيكتب بالرصاص واللي بيكتب بالجاف ، والمراكبي ، وحفار القبور ، وصياد النسور والكلابيز والوظاويظ ، والمفروسة والمهروسة والملحوسة والأميرة أوسا ،واللي بعده على بالها ، واللي مش على بالها، كله كوم والاتنين المتجوزين اللي عاملين بلوج يردحوا فيه لبعض دا كوم تاني .
طهقان (ابتسامة بلهاء) : ياه!! ...في حاجة كدا !!! عجيبة
ميمي: زي ما بأقول لك كدا يا بيه ، طهقان وطهقانة ، بس أنا مش داخل دماغي أن في أتنين عندهم عقل ممكن يعملوا كدا أبدا.. ولو كان عندهم عقل ...يبقا أكيد ماعندهومش دم.
طهقان : (الله يكرم أصلك) في عالم النت كل شيئ جايز يا ميمي ، وبعدين انا شايف أنها والله فكرة مش بطالة ، انهم يعرضوا مشاكل الجواز بطرقة حلوة والناس تاخد عبرة، بدليل أنهم عجبوك .
ميمي :
عبرة أيه ودياولوا أيه ..اينعم هما بيكتبوا بطريقة حلوة ودمهم خفيف ....واللي يقول لهم انتم ثنائي يجنن ، واللي عايز يعمل معاهم حديث صحفي ، واللي يقول لهم نزلوا كتاب ..... ،أخ ياناري..بس اللي يطولني
طهقان (بافتخار): على فكرة ....انا طـ
ميمي : اللي يطولني على رقبة الراجل دا ..هأخلي راسه ظلبطه .
طهقان : أي ...
ميمي : مالك يا بيه؟
طهقان : لا ..بس خف إيديك شوية على الموس ..كدا هاتعورني .
ميمي :
دا راجل طحش .. لو جه تحت إيدي حأحش رقبته بالموس، سايب مراته تنشر غسيله على النت، ومش قادر يحكمها .
طهقان :
ماهو يا ميمي أنت مش واخد بالك.. ماهي لازم تنشر تعمل publish يعني ، ومستقبلا التكنولوجيا ممكن تلاقي طريقة تكتب الموضوع وتعملله دراي كلين .
ميمي : طيب ما يقعدوا مع بعض يحلوا مشاكلهم .... ، مش عارف يحكم مراته ، دا انا لو مكانه كنت اديها بالجزمة وامشيها على العجين ماتلخطهوش.
طهقان : كل شيء بالتفاهم والهداوة برضه يا ميمي .. (وخد بالك انها مفترية)
ميمي : تفاهم مين يا بيه ..انت اللي طيب ، وطهقانة دي باين عليها ست مفترية وقادرة ، واحلف لك انها شبه أسماعيل يس ، ومافيهاش ريحة صنف الحريم ،
طهقان : (صدقت) لا يا راجل ..الشبة مش للدرجة دي ...(الفرق أن أسماعيل ياسين من غير شنب) ، وعلى حسب كلامك دول باين عليهم ولاد ناس ومتعلمين ومثقفين
ميمي : مثقفين مين يابا... قول يا باسط ، أراهنك إنك لو دورت على طهقان دا هتلاقي أبوه بياع بليلة ... وأفطع دراعي من هناهو إن ما كانت طهقانة دي بتشتغل مرضعة
طهقان : مرضعة!!! ( والله انا أتحايلت عليها كتير تسيب الشغلانة دي ، بس هي اللي مصممة ....ينبووع حنان )
طهقان : تعرف يا ميمي..انت مادمت مهتم قوي كدا، ممكن تعمل مدونة خاصة بك ، وتكتب فيها حكاوي عن الزباين بتوعك ، شوف بقا بيعدي عليك كام راس يومياً.
ميمي : الله ينور عليك يا بيه ، ما انا بأصمم فيها دلوقت ...وهأسميها... حلاق بغداد. أو حلاق أشبيلية . ..نعيما يا بيه .
طهقان : على كل حال انا هأبعت ميل لطهقان واقول له رأيك فيه.. ومش بعيد يكتب فيك موضوع مخصوص
ميمي.. تسلم أيدك.. وقول له انه راجل دُهل .
طهقان : يوصل .... سلامو عليك..على ايملات بقا .



Posted by طهقان :: 7:59 AM :: 91 Comments:

Post a Comment

---------------------------------------